جنگ اهرام

کدخبر: ۸۲۸
۲۱ جولای ۱۷۹۸ ارتش ناپلئون بناپارت موفق به فتح مصر و قاهره شد. مصر از مسیرهای مهم ارتباطی انگلستان با مستعمره بزرگ خود در شبه‌قاره هند بود. در این میان، ناپلئون بناپارت برای قطع این مسیر ارتباطی درصدد اشغال مصر برآمد.
جنگ اهرام

از این‌رو، پس از آن که بندر اسکندریه مصر را با استفاده از تجهیزات مدرن و به‌کار بردن حیله و نیرنگ اشغال کرد به سوی قاهره بزرگ‌ترین شهر مصر و پایتخت سلسله ممالیک رفت. در این هنگام، مرادبیک حاکم قاهره، برای دفاع از این شهر، با سربازان خود در حومه قاهره و در نزدیکی اهرام مصر سنگر گرفت.

با رسیدن قوای ناپلئون به نزدیکی اهرام، جنگ سختی بین دو سپاه مصر و فرانسه روی داد. در این نبرد که به جنگ اهرام مشهور است، ارتش فرانسه به‌دلیل برتری تجهیزات به پیروزی دست یافت و فردای آن روز، سپاه فرانسه به شهر بی‌دفاع قاهره وارد شد و به حکومت ممالیک در مصر پایان داد.

ولی پس از پیروزی‌های اولیه در این عملیات و تصرف بخش بزرگی از خاک مصر و سواحل شرقی مدیترانه، بر اثر حملات غافل‌گیرانه نیروی دریایى انگلیس، بخش اعظم ناوگان جنگی فرانسه منهدم شد و ناپلئون عملا در محاصره قرار گرفت.

در تابستان ۱۷۹۹م، ناپلئون با شکستن خط محاصره دریایی انگلیس به فرانسه بازگشت تا با تجهیزات و نیروی تازه‌نفس به صحنه عملیات بازگردد. ولی آشفتگی اوضاع فرانسه پس از انقلاب این کشور و نارضایتی شدید مردم از حکومت ناپلئون را از حمله مجدد به مصر بازداشت.