اعلام رسمی آتش‌بس

کدخبر: ۷۵۶
۲۹ مرداد ۱۳۶۷ در پی اعلام رسمی اعلام دبیرکل سازمان ملل متحد میان ایران و عراق آتش‌بس برقرار شد. طولانی‌ترین جنگ متعارف در قرن بیستم و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام که نزدیک به ۸ سال به طول انجامید، به‌صورت رسمی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ یعنی ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ از سوی رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران تحمیل شد.
اعلام رسمی آتش‌بس

پس از نزدیک به ۸ سال جنگ، در روز ۲۷ تیر ۱۳۶۷ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل که از نظر کمی و تعداد واژه‌های به‌کار گرفته شده مفصل‌ترین و از نظر محتوا، اساسی‌ترین و از نظر ضمانت اجرایی، قوی‌ترین قطعنامه شورای امنیت در مورد این جنگ بود، از سوی ایران پذیرفته شد و امام خمینی(ره) ۲ روز بعد در ۲۹ تیر ۱۳۶۷پیامی درباره پذیرش قطعنامه صادر و از آن به‌عنوان «نوشیدن جام زهر» تعبیر کرد.

پذیرش این قطعنامه هرچند به معنای پذیرش آتش‌بس از سوی ایران بود، ولی عراق به حملات خود ادامه داد و مجددا با ورود به خاک ایران تلاش کرد تا نقاط مهمی از جمله خرمشهر را به‌دست بیاورد تا با وضع بهتری در مذاکرات حضور داشته باشد؛ اما موفقیتی به‌دست نیاورد و سرانجام در نیمه‌شب ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ (۲۰اوت ۱۹۸۸)، آتش‌بس بین ایران و عراق برقرار شد.